Hoe signaleer ik motorische problemen bij mijn kind?

Babys

Babys kunnen moeite hebben met hun motorische ontwikkeling door verschillende redenen. Door o.a. een motorisch onderzoek kan naar de oorzaak van deze redenen gezocht worden. Wij adviseren om babys met een voorkeurshouding en/of een afplatting van de schedel bij ons te laten onderzoeken om de onderliggende oorzaak hiervan te achterhalen en dit vroegtijdig te behandelen (zie hierover meer bij de combinatietherapie 0-1 jaar of bekijk de folder) Hierbij graag doorlinken naar de folder die in pdf bestand is meegezonden.
De kinderoefentherapeut geeft tips/ adviezen om de motorische ontwikkeling van de baby zoveel mogelijk te stimuleren en de mogelijke afplatting te verminderen/opheffen.
De behandelingen zijn over het algemeen in de praktijk, maar worden naar inzicht van de therapeut ook thuis gegeven.

Peuters

Bij peuters kunnen motorische problemen tot uiting komen bij o.a. regelmatig vallen, struikelen, onhandig zijn, stijf/ houterig bewegen.

=> Bij sommige peuters kan je in het gedrag zien dat ze overcompenseren: ze worden erg druk, overschatten zichzelf en hiermee overschreeuwen ze zichzelf als het ware.
=> Bij andere peuters kan in het gedrag naar voren komen dat ze juist erg bang zijn om te bewegen. Ze hebben angst om te vallen en bewegen liever erg voorzichtig dan dat ze risico durven nemen.
In beide gevallen kunnen achterliggende motorische problemen aanwezig zijn.

Basisschool leeftijd

Kinderen die motorische problemen hebben kunnen dit op verschillende manieren uiten. Dit kan zowel in gedrag naar voren komen als lichamelijk. Hier volgen enkele voorbeelden:

  • Schrijfproblemen
  • Knutselt / tekent niet graag
  • Concentratieproblemen
  • Moeizaam met mes en vork kunnen eten
  • Onhandig
  • Struikelen, vallen
  • Stijf / houterig bewegen
  • Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, knieklachten
  • Door de enkels zakken
  • Niet goed meekomen met de gym
  • Niet lekker in zijn/haar vel zitten

Motoriek dat niet leeftijdsadequaat is en/of het handschrift wat moeilijk te lezen is kan impact hebben op het zelfvertrouwen en het zelfbeeld.
Natuurlijk is voorkomen van schrijfproblemen beter dan afleren van verkeerd schrijven. Het signaleren of beoordelen van de motorische vaardigheden in groep 2 is hierbij belangrijk.

Gaat uw kind naar groep 3 of zit uw kind in groep 2 of 3 en heeft u het gevoel dat het (leren) schrijven hem/ haar veel moeite kost?
Dan kunt u een motorisch onderzoek (incl. schrijfonderzoek) aanvragen om te beoordelen hoe groot het risico is dat uw kind schrijfproblemen heeft of zal ontwikkelen.